BOFIT Viikkokatsaus 2024/40

Kiinalta pitkä lista toimia talouden tukemiseksi



Kiinan talouden kasvuvauhti on jatkanut hiipumistaan viime kuukausina. Kasvun vauhdittamiseksi Kiinan päättäjät ilmoittivat syyskuun lopulla uusista tukitoimista. Ensin keskuspankin pääjohtaja kertoi rahapolitiikan keventämisestä ja toimista kiinteistösektorin tukemiseksi. Myöhemmin kommunistisen puolueen politbyroon kokouksen tiedotteessa kerrottiin elvytystarpeista. Toimet piristivät markkinoita merkittävästi (ks. Viikkokatsaus 40/2024) juuri ennen tärkeää kansallispäivän (1.10.) yhteydessä vietettävää lomaviikkoa.

Keskuspankki laski politiikkakoroista ensin yhden vuoden lainaohjelman (MLF) korkoa 0,3 prosenttiyksikköä 2,0 prosenttiin ja sen jälkeen rahapolitiikan ohjaamisen kannalta keskeistä 7 päivän käänteisrepokorkoa 0,2 prosenttiyksikköä 1,5 prosenttiin. Se myös alensi liikepankkien vähimmäisvarantovelvoitetta 0,5 prosenttiyksikköä, minkä se arvioi vapauttavan liikepankeille likviditeettiä 1 000 mrd. juania lainanantoon. Leikkauksen jälkeen liikepankit joutuvat säilyttämään keskuspankissa keskimäärin 6,6 % niiden lainakannasta. Kiinassa varantovelvoitteessa on pankkikohtaisia eroja ja osa liikepankeista on jo varantovelvoitteen minimirajassa (5 % pankin lainakannasta). Keskuspankin pääjohtaja Pan Gongsheng poikkeuksellisesti viesti myös tulevista toimista kertomalla, että varantovelvoitetta saatetaan laskea uudelleen loppuvuoden aikana.

Kiinan keskuspankki laski politiikkakorkojaan

Lähteet: PBoC, National Interbank Funding Center, CEIC ja BOFIT.

Kiinteistösektorilla toisen asunnonostajien korkeammasta minimikäsirahasta luovuttiin ja jatkossa kaikessa asuntokaupassa kansallinen vähimmäiskäsiraha on 15 % asunnonhinnasta. Käsirahaosuus on alueiden päätettävissä. Useat suuret kaupungit ovat jo ilmoittaneet laskevansa vaadittua käsirahaosuutta, joskin jotkut kaupungit kuten Peking vaativat edelleen toisen asunnon ostajilta korkeampaa käsirahaosuutta (20 %) kuin ainoan asunnon ostajilta. Osa suurista kaupungeista kuten Guangzhou ilmoitti myös keventävänsä paikallisia kiinteistöjen omistamiseen liittyviä sääntöjään.

Keskuspankki ilmoitti myös, että olemassa olevien asuntolainojen korkoja leikataan 0,5 prosenttiyksikköä. Vastaava toimi ilmoitettiin viime vuonnakin ja se on myös välittynyt korkoihin. Keskuspankin mukaan asuntolainojen painotettu keskikorko oli kesäkuun lopussa 3,5 %, kun se oli vuoden vaihteessa 4,0 %. Asuntolainojen korkotaso on laskenut selvästi viime vuosina, kun vielä vuoden 2022 alussa keskikorko oli 5,5 %. Toukokuussa ilmoitettiin 300 mrd. juanin lainaohjelmasta valtion yritykselle, jotka ostavat myymättömiä asuntoja ja muuntavat niitä kohtuuhintaisiksi vuokra-asunnoiksi. Ohjelma ei kuitenkaan herättänyt juurikaan kiinnostusta ja nyt keskuspankki kevensi ohjelman ehtoja niin että se kattaa liikepankeille jatkossa lainan täysimääräisesti (ennen 60 %). Kiinteistörakentajille tarjottua mahdollisuutta lykätä pankkilainojen lyhentämistä jatkettiin 12 kuukaudella vuoden 2026 loppuun.

Kommunistisen puolueen politbyroon kokouksen tiedotteessa korostettiin, että laskusuhdanteessa finanssipolitiikan tulisi olla elvyttävää ja painotettiin kulutuksen merkitystä. Tämän lisäksi kiinteistösektorin lasku tulisi pysäyttää. Kokouksen jälkeen lehdistölle vuodettiin, että Kiina aikoo laskea liikkeelle 2 000 mrd. juania erikoisvelkaa vuoden lopulla. Toimi vaatii kuitenkin kansankongressin pysyväiskomitean hyväksynnän ja seuraava kokous on vasta lokakuun lopussa. Viime vuonna tehtiin vastaava operaatio, mutta se oli koko luokaltaan puolet pienempi. Lisärahat on ilmeisesti tarkoitus allokoida ainakin alueille ja jossain määrin myös kotitalouksien kulutuksen tukemiseen.

Viranomaiset viestivät erikseen myös kuuden suurimman pankin pääomittamisesta. Mediatietojen mukaan määrä tulee olemaan yhteensä 1 000 mrd. juania. Vaikka suurimmat pankit vaikuttavat vakavaraisilta, niidenkin lainasalkkujen todellinen laatu on arvoitus. Pandemia-aikana joillekin yrityksille annettu mahdollisuus lykätä lainanhoitomaksujaan on edelleen voimassa ja kiinteistösektorin kolme vuotta jatkunut kriisi ei voi olla näkymättä pankkien taseissa. Samalla liikepankkien lainamarginaali on viime vuosina jatkanut kaventumistaan.

Vaikka Kiina kertoi lukuisista toimista talouden tukemiseksi, toimien vaikutus voi jäädä kuitenkin suhteellisen vaatimattomaksi. Rahapolitiikkaa kevennettiin vain maltillisesti. Aiempien koronlaskujen vaikutus on jäänyt vaimeaksi, kun ongelma on rahoituksen heikko kysyntä. Myös kiinteistösektorien toimien vaikutus jää nähtäväksi. Sektorin vakauttaminen on ollut jo pari vuotta tärkeä tavoite, muttei siinä ole onnistuttu. Asuntojen hintojen laskua on vaikea pysäyttää, kun asuntoja on edelleen runsaasti tyhjillään, uusia jo maksettuja asuntoja valmistuu ja samalla väestö supistuu. Sektorilla alueelliset erot ovat kuitenkin suuria. Valtion velan oton lisääminen tukee talouskasvua, mutta vasta ensi vuonna ja toisaalta paikallishallintojen tulokertymät ovat laajalti jäljessä budjetoidusta ja niiden taloustilanne on jo ennestään heikko. Joidenkin kiinalaisarvioiden mukaan taloustilanteen korjaamiseksi valtion pitäisi käynnistää 10 000 mrd. juanin tukiohjelma, mikä olisi talouden kokoon suhteutettuna samaa kokoluokkaa kuin vuoden 2008 tukiohjelma.