BOFIT Viikkokatsaus 2015/34

Venäjällä erityisesti alueiden ja kuntien budjettitilanne on vaikea



​Konsolidoidun budjetin (federaatio, alueet ja kunnat sekä valtion sosiaalirahastot) tulot olivat vuoden ensimmäisellä ja toisella neljänneksellä nimellisruplissa samansuuruiset kuin vuotta aiemmin. Reaalisesti tulot vähenivät roimasti, sillä vuosi-inflaatio oli kuluttajahintojen nousulla mitattuna 16 %.  Öljy- ja kaasualan vienti- ja tuotantoveroista tulevat budjettitulot olivat vuoden ensipuoliskolla viidenneksen vuodentakaista pienemmät. Muut konsolidoidun budjetin tulot lisääntyivät nimellisesti 9 %.

Nimellismenot kasvoivat noin viidenneksen, ja budjetin vaje oli 2,6 % BKT:stä. Menot aikaistuivat selvästi tavanomaisesta. Jos finanssiministeriön tämän kesän arvio koko vuoden 2015 menoista toteutuu, vuoden toinen puolisko on erittäin tiukka, sillä menojen kasvuvaraa on prosentti.

Öljy- ja kaasuverojen pudotus painoi federaatiobudjetin tulot 7 % vuodentakaista pienemmiksi. Muut tulot nousivat runsaat 6 %. Varojensiirrot federaation budjetista muille budjeteille kasvoivat yli 15 % ja kohdistuivat etenkin eläkerahastoon. Myös muut federaatiobudjetin menot lisääntyivät saman verran. Budjetin vaje oli 2,3 % BKT:stä.

Alue- ja kuntabudjettien tulot varojensiirtoineen nousivat yli 10 %. Saadut varojensiirrot lisääntyivät vain 6 %, mutta muut tulot kasvoivat taantuman oloissa nimellisesti kohtalaiset 12 %. Budjettien menot sen sijaan lisääntyivät vain muutaman prosentin, mikä piti budjetit ylijäämäisinä. Taustalla ovat alueiden vaikeudet rahoittaa vajeitaan ja velkojaan. Kuten jo vuonna 2014, kunnat ovat tiukoilla. Niiden budjetteihin kertyneet tulot, saadut varojensiirrot ja menot lisääntyivät vain 3–4 %. Kuntien tulot ja menot jäivät huomattavasti jälkeen myös pidemmän aikavälin hintojen noususta.

Myös sosiaalirahastojen verotulot ja niiden saamat varojensiirrot kasvoivat nimellisesti. Menojen hyvin nopean nousun vuoksi sosiaalirahastojen vaje oli noin 1,5 % BKT:stä.

Valtiontalouden lohkojen tulot ja menot reaalisina
201534v1.png
Lähde: Finanssiministeriö, BOFIT