BOFIT Viikkokatsaus 2024/41
Venäjän talouskasvu hidastui edelleen elokuussa, BOFIT ennustaa entistä hitaampaa kasvua ensi vuodelle
BKT:n kasvu hidastui edelleen elokuussa
Sekä Venäjän talousministeriön ennakkoarvio että viiden päätuotantoalan tuotannon kehitystä kuvaava indikaattori viittaavat siihen, että Venäjän BKT:n vuosikasvu hidastui edelleen selvästi elokuussa. Elokuun kasvulukemat olivat heikoimpia Venäjän aloittamaa täysimittaista hyökkäystä seuranneen taantuman jälkeen.
Tuotannon kasvun hidastuminen on ollut odotettavissa. Tuotannon lisäämistä hillitsevät työvoimapula ja tuotantokapasiteetin korkeat käyttöasteet monilla toimialoilla. Samalla yritysten kustannukset ovat kasvaneet palkkojen ja tuotantopanosten hintojen noustessa. Kuluttajahintojen nousu on kiihtynyt nakertaen ostovoimaa. Keskuspankki on nostanut avainkorkonsa 19 prosenttiin, mikä hillitsee luototuksen kasvua.
Kehitys on heikentynyt lähes kaikilla keskeisillä toimialoilla. Elokuussa kasvua painoi etenkin maatalous, jonka tuotanto supistui peräti 15 % vuotta aiemmasta. Maatalousministeri Lutin mukaan viljasadon korjaaminen on kärsinyt huonoista sääolosuhteista ja Ukrainan sotilaallisista toimista Etelä-Venäjän alueilla. Tämän vuoden viljasato saattaakin jäädä odotettua pienemmäksi. Vähittäiskaupan ja muiden kulutusvetoisten palveluiden vuosikasvu hidastui edelleen elokuussa. Kehitys oli samankaltaista myös teollisuudessa ja rakentamisessa. Rakentamisen vuosikasvu painui elokuussa lähes nollaan.
Ennakoivien indikaattoreiden valossa Venäjän BKT:n kasvu hidastui edelleen elokuussa
Huom. Päätuotantoalat kattavat maatalouden, teollisuustuotannon, rakentamisen, tukku- ja vähittäiskaupan sekä tavara- ja matkustajakuljetusten määrän. Päätuotantoalat ja talousministeriön arvio laskettu 3 kk:n keskiarvoina (viimeinen havainto heinä-elokuu).
Lähteet: Rosstat, CEIC, BOFIT.
BOFIT ennustaa Venäjän BKT:n kasvun jäävän ensi vuonna yhteen prosenttiin
BOFITin tuoreessa Venäjä-ennusteessa BKT:n kasvun odotetaan hidastuvan jatkossa edelleen, kun kapasiteettirajoitteet hillitsevät kasvua. Tänä vuonna BKT:n arvioidaan kasvavan vielä 3,5 %, mutta kasvun ennakoidaan hidastuvan 1 prosenttiin vuosina 2025–2026. Kasvua tukee edelleen julkinen sektori, kun valtion menoja lisätään. Myös kotitalouksien kulutus kasvaa edelleen, mutta kasvu hidastuu ensi vuonna. Yksityisen sektorin investointien kasvua rajoittavat mm. kustannusten ja korkojen nousu sekä verojen kiristyminen. Viennin määrän odotetaan pysyvän ennustejaksolla nykyisellä tasollaan. Tuonnin määrä supistuu tänä vuonna hieman, mutta vakiintuu seuraavina vuosina.
Venäjän talouskehitykseen liittyy suuria negatiivisia riskejä niin kauan, kuin Venäjä jatkaa hyökkäyssotaansa Ukrainassa. Venäjän valtiontalous on edelleen melko riippuvainen öljytuloista, joten venäläisen öljyn vientihinnan lasku voisi vaikeuttaa talouden tukemista julkisilla menoilla. Sotaan tarvittavista menoista Venäjällä ei kuitenkaan tingittäisi siinäkään tapauksessa, sillä sodan tarpeet ovat etusijalla myös Venäjän talouspolitiikassa. Toisaalta tuotannon kasvu voi ensi vuonnakin olla odotettua nopeampaa, jos valtion menoja lisätään entistä voimakkaammin. Samalla talouden epätasapainot kuitenkin pahenisivat entisestään.
BOFIT ennustaa Venäjän BKT-kasvun hidastuvan ensi vuonna
Lähteet: Rosstat, BOFIT.
Venäjä aikoo lisätä valtion menoja jälleen ensi vuonna
Venäjän hallituksen hyväksymä budjettikehikko vuosille 2025–2027 lähetettiin duuman käsittelyyn syyskuun lopussa. Budjettisuunnitelmia on korjattu selvästi ylöspäin etenkin vuonna 2025 sekä menojen että tulojen osalta verrattuna aiempiin suunnitelmiin. Varsinkin myöhempien vuosien arvioihin liittyy edelleen paljon epävarmuutta. Budjettikehikon keskeisiä oletuksia vuoden 2025 osalta ovat BKT:n kasvu 2,5 %, kuluttajahintainflaatio 4,5 %, venäläisen öljyn vientihinta 70 USD tynnyriltä ja ruplan dollarikurssi 96,5 ruplaa.
Uudessa kehikossa Venäjän valtiontalouden (federaation, alueet ja rahastot kattavan konsolidoidun budjetin) tulojen arvioidaan kasvavan 14 % vuonna 2025. Tulojen kasvu on peräisin pääosin tulo- ja kulutusveroista, koska ensi vuoden alussa on tulossa voimaan monia veronkorotuksia. Yritysten voittovero nousee 20 prosentista 25 prosenttiin, ALV laajennetaan myös pienyrityksiin ja tuloveroa nostetaan hieman kaikkein suurituloisimpien osalta. Veronkorotuksista saatavat tulot ohjataan federaatiobudjettiin. Valtion öljy- ja kaasutulojen odotetaan supistuvan hieman ensi vuonna. Niiden osuus federaatiobudjetin tuloista on 27 % ja konsolidoidun budjetin tuloista 14 %.
Konsolidoidun budjetin menojen on määrä kasvaa 10 % vuonna 2025. Voimakkainta menojen kasvu on aiempien vuosien tapaan menoluokassa puolustus. Myös muissa keskeisissä menoluokissa menoja aiotaan lisätä hieman. Otettaessa huomioon inflaatio, muut menot eivät kuitenkaan juuri kasva reaalisesti. Viime vuosina sotaan käytettävien menojen osuus budjettimenoista on kasvanut jyrkästi, kun taas useimpien muiden suurten menoluokkien, kuten sosiaalimenojen ja koulutuksen, meno-osuudet ovat supistuneet.
Budjettikehikko on laadittu hieman alijäämäiseksi koko kolmivuotiskaudelle. Tämän vuoden alijäämäarvio on kaksinkertaistunut aiempiin suunnitelmiin verrattuna ja on nyt noin 4 000 mrd. ruplaa (2 % BKT:stä). Vuosina 2025–2027 alijäämäksi on kaavailtu keskimäärin 2 000 mrd. ruplaa vuosittain (1 % BKT:stä). Yhteensä vuosina 2025–2027 alijäämää kertyy siten kehikon mukaan noin 6 000 mrd. ruplaa, joka aiotaan kattaa valtion velalla. Venäjä pystynee rahoittamaan tämän kokoluokan alijäämät ilman suuria vaikeuksia. Venäjällä on myös Kansallisen hyvinvoinnin rahastossa vielä noin 5 000 mrd. ruplan arvosta likvidejä varoja.
Budjettisuunnitelmiin liittyy myös joitain riskejä. Kehikon oletukset ovat osin varsin optimistisia. Talouskasvu voi jäädä odotettua hitaammaksi ja inflaatio nousta odotettua korkeammaksi. Öljyn hinnan lasku tai öljyn tuotannon supistuminen vähentäisivät myös Venäjän budjettituloja. Menoja voidaan myös päättää lisätä entisestään, jos sotatilanteen katsotaan sitä vaativan tai hidastuvaa talouskasvua halutaan pönkittää. Venäjän uutta budjettikehikkoa on tarkasteltu myös tuoreessa BOFIT-blogissa.
Venäjän konsolidoidun budjetin menot, tulot ja alijäämä vuosina 2021–2027
2021 | 2022 | 2023 | 2024E | 2025B | 2026B | 2027B | |
Tulot, 1000 mrd. RUB |
48 082 | 53 033 | 59 034 | 68 877 | 78 178 | 82 966 | 87 394 |
kasvu, % | +10% | +11% | +17% | +14% | +6% | +5% | |
Menot, 1 000 mrd. RUB |
47 062 | 55 182 | 62 984 | 72 864 | 79 920 | 84 928 | 89 833 |
kasvu, % | +17% | +14% | +16% | +10% | +6% | +6% | |
Yli/alijäämä, 1000 mrd. RUB |
1 020 | -2 149 | -3 950 | -3 987 | -1 742 | -1 962 | -2 439 |
% BKT:stä | 0,8 | -1,4 | -2,3 | -2,0 | -0,8 | -0,9 | -1,0 |
Lähteet: Venäjän finanssiministeriö, BOFIT.