BOFIT Viikkokatsaus 2016/09

Suomen Venäjän-kauppa supistui voimakkaasti viime vuonna



Kaupan vähentyminen johtui pääosin öljyn hinnan laskusta, Venäjän vaisusta kysynnästä ja ruplan heikentymisestä. EU:n asettamien Venäjän-kauppaan kohdistuvien pakotteiden vaikutus kauppaan oli vähäinen. Venäjän vastapakotteena asettamat tuontikiellot supistivat elintarvikevientiä. Tavaraviennin arvo oli 3,2 mrd. euroa ja tavaratuonnin 6 mrd. euroa. Sekä vienti että tuonti supistuivat lähes kolmanneksella vuotta aiemmasta ja painuivat selvästi alle edellisten pohjalukemiensa vuonna 2009. Venäjän osuus Suomen tavaraviennissä oli 6 % ja -tuonnissa 11 %.

Viennin rakenteessa ei ole viime vuosina tapahtunut suuria muutoksia. Viime vuonna koneiden ja laitteiden osuus viennistä oli 34 %, kemiallisten tuotteiden 26 % ja puu- sekä paperituotteiden 14 %. Elintarvikkeiden osuus supistui hieman ja oli 4 %. Vuonna 2009 koneiden, laitteiden ja kuljetusvälineiden osuus viennistä supistui huomattavasti. Se johtui pitkälti romahtaneesta matkapuhelinten ja autojen jälleenviennistä, joka ei ole sittemmin juuri elpynyt. Jälleenviennin (eli muualla valmistettujen tavaroiden viennin) osuus Suomen Venäjän-viennistä oli Tullihallituksen mukaan 22 % vuonna 2014. Nykyään se koostuu mm. koneista ja lääkkeistä.

Myös tuonnin rakenne on pysynyt muuttumattomana. Mineraalipolttoaineiden (lähinnä raakaöljyn) osuus tuonnista oli viime vuonna yhä yli 70 %, joten tuonnin supistuminen johtui pääosin öljyn hinnan laskusta. Tuonnista 13 % koostui kemiallisista tuotteista, 6 % puusta ja 3 % metalleista.

Myös venäläisten matkailu Suomeen supistui voimakkaasti viime vuonna. Rajanylityksiä oli itärajalla hieman yli 9 miljoonaa eli viidenneksen vähemmän kuin vuotta aiemmin. Veroton matkailijamyynti vähentyi saman verran ostotapahtumien lukumäärällä mitattuna. Venäläisten matkailijoiden yöpymiset vähenivät yli 40 %. Venäläiset olivat kuitenkin edelleen suurin ulkomainen matkailijaryhmä Suomessa.

Suomen kautta Venäjälle menevät maantietransitokuljetukset supistuivat viime vuonna noin 40 % sekä arvolla että määrällä mitattuna. Supistuminen jatkui jo neljättä vuotta peräkkäin ja transitokuljetusten arvo oli enää 8 mrd. euroa, kun se huippuvuosina oli 30 mrd. euroa.