BOFIT Viikkokatsaus / BOFIT Weekly Review 2015/15

Automarkkinoiden kehitys on heikentynyt jo pidemmän aikaa. Viime vuoden lopun kysyntäpiikki johtui ruplan heikentymis- ja inflaatio-odotuksista, mutta sen jälkeen autojen kysyntä on jälleen vähentynyt voimakkaasti. Uusien henkilöautojen myynti supistui tammi-helmikuussa kolmanneksella, tuotanto 20 % ja tuonti peräti 45 % vuotta aiemmasta. Maaliskuussa myynti putosi jo yli 40 %, ja koko vuonnakin sen odotetaan eri ennusteissa vähenevän ainakin neljänneksellä.

Useat Venäjällä toimivat autotehtaat ovat tänä vuonna pysäyttäneet tuotantonsa väliaikaisesti, vähentäneet työvuoroja ja irtisanoneet työntekijöitä. Lisää seisokkeja on suunnitteilla, ja General Motors ilmoitti jopa sulkevansa Pietarin tehtaansa toistaiseksi. GM:n ja muiden ulkomaisten autojen kokoonpanotuotantoa on haitannut myös ruplan voimakas heikentyminen. Suuri osa komponenteista tuodaan ulkomailta, sillä monia autonosia ei edelleenkään tuoteta Venäjällä, vaikka Venäjä on jo pitkään pyrkinyt nostamaan autotuotannon kotimaisuusastetta.

Tuonnin korvaaminen on noussut avainsanaksi myös autoteollisuudessa, ja teollisuusministeriö julkaisi hiljattain yksityiskohtaiset tavoitteet autonosien tuontiriippuvuuden vähentämiselle. Monet sellaiset autonosat, joita ei tuoteta lainkaan Venäjällä, on tarkoitus korvata kokonaan kotimaisella tuotannolla vuoteen 2020 mennessä. Tällä hetkellä näitä osia tuodaan usein vain yhdestä tai kahdesta maasta (esim. Saksasta, Italiasta tai Hollannista). Tavoitetta on kuitenkin vaikea saavuttaa, sillä viimeaikainen talouden ja liiketoimintaympäristön kehitys ei houkuttele etenkään ulkomaisia yrityksiä uusiin investointeihin Venäjällä. 

Venäjällä myytiin viime vuonna 2,3 miljoonaa uutta autoa. Niistä runsaat puolet oli Venäjällä koottuja ulkomaisia merkkejä, vajaat 20 % kotimaisia merkkejä ja loput tuontia. Lähes kaikilla suurimmilla kansainvälisillä autonvalmistajilla on ainakin kokoonpanotuotantoa Venäjällä. Myös suurimmat venäläiset autonvalmistajat AvtoVAZ ja Kamaz ovat osin ulkomaisessa omistuksessa.

Autojen myynnin ja tuotannon vuosimuutos, %
201515v2.png
Lähde: Macrobond


Näytä viikkokatsaus 2015/14 Näytä viikkokatsaus 2015/16