BOFIT Viikkokatsaus / BOFIT Weekly Review 2024/34

IMF julkaisi elokuun alussa uuden katsauksensa Kiinan talouteen (artikla IV). IMF arvioi edelleen, että Kiinan talouskasvu on asteittain hidastuvalla uralla niin, että BKT:n kasvu painuu 3 prosentin tuntumaan vuosikymmenen lopulla. Kasvua painavat mm. ikääntyminen, heikko tuottavuuskehitys ja rakenteelliset ongelmat. Rakenteiden korjaamiseksi IMF suosittaa kotimaisen kulutuskysynnän vahvistamista esimerkiksi suuntaamalla julkisia menoja yrityksiltä kotitalouksille ja vahvistamalla yhteiskunnan turvaverkkoja, jottei kotitalouksien tarvitsisi säästää niin paljoa pahan päivän varalle. Myös eläkeikää tulisi korottaa.

Jo kolme vuotta jatkuneen kiinteistösektorin alamäen katkaisemiseksi IMF suosittaa mittavaa valtion kustantamaa tukipakettia. Sen avulla jo myydyt mutta keskeneräiset tai rakentamattomat asunnot saataisiin rakennettua valmiiksi tai kompensoitua kauppahinta ostajille. Samalla konkurssikypsät rakentajat pitäisi ajaa alas ja ongelmissa oleville, mutta terveille rakentajille voitaisiin tarjota likviditeettitukea. IMF:n laskelmien mukaan ohjelma vaatisi valtiolta varoja peräti 5,5 % BKT:stä (arviolta 7 000–8 000 mrd. juania) ja ulottuisi neljälle vuodelle. Taloudellisesti tukipaketti olisi kuitenkin järkevä, sillä kiinteistösektorin ongelmat saataisiin ratkaistua nykytahtia nopeammin ja samalla se vahvistaisi kuluttajien luottamusta ja näin ollen tukisi kulutuksen kasvua.

Keskipitkällä aikavälillä Kiinan julkisen talouden vajetta on kuitenkin tarvetta pienentää velkaantumisvauhdin saattamiseksi kestävälle uralle. Tähän tarvittaisiin verotulopohjan vahvistamista mm. ottamalla käyttöön kiinteistövero sekä korottamalla tuloveroja, pääomatuloveroa ja haittaveroja. Samalla menopuolella voitaisiin vähentää investointeja ja toisaalta parantaa työttömyysturvaa ja ottaa koko maassa käyttöön lapsilisät. IMF arvioi Kiinan julkisen talouden laajan vajeen olevan tänäkin vuonna erittäin suuri (13 % BKT:stä) ja julkisen talouden velan yltävän 124 prosenttiin BKT:stä vuoden lopulla. Lukemissa on otettu huomioon myös julkiset budjetin ulkopuoliset toiminnot kuten paikallishallintojen perustamien yritysten (LGFV) toiminta sekä julkiset rahastot.

IMF näkee myös rahapolitiikassa liikkumavaraa talouden tukemiseksi. Rahapolitiikan keventäminen tukisi kotimaista kysyntää ja auttaisi vähentämään deflaatioriskiä. Samalla rahapolitiikan kehikkoa pitäisi selkeyttää, mihin suuntaan Kiinan keskuspankki näyttääkin olevan liikkumassa. IMF arvioi myös, että rahoitusvakauteen liittyvät riskit ovat edelleen koholla ja toivoo Kiinan kehittävän rahoitussektorin kriisinhallintamekanismejaan sekä tehostavan systeemisten riskien valvontaa.

IMF:n arvio Kiinan julkisen talouden laajasta vajeesta ja velasta 2018–2023 sekä ennuste vuosille 2024–2025
202434_Ki2.png
Lähteet: IMF artikla IV -raportit ja BOFIT.


Näytä viikkokatsaus 2024/33 Näytä viikkokatsaus 2024/35