BOFIT Viikkokatsaus 2016/46
Vähittäiskaupan kasvu hidastuu Kiinassa, verkkokaupan suosio jatkuu vahvana
Talouskasvua tukenut vähittäiskaupan kasvu on hidastunut kuluvana vuonna, ja lokakuussa reaalikasvu jäi alle 9 prosentin. Kasvun hidastuminen heijastelee osaltaan tulojen kasvun hidastumista. Kaupungeissa käytettävissä olevien tulojen vuosikasvu oli syyskuussa alle 6 %. Kiinan tilastoviraston vähittäiskauppalukuja ei kuitenkaan voi suoraan käyttää yksityisen kulutuksen mittarina, sillä niihin lasketaan mukaan myös valtion ja valtionyritysten (ml. armeijan) hankintoja.
Tammi-lokakuussa tilastoviraston tilastoimasta vähittäiskaupasta 12 % käytiin verkossa. Vaikka verkkokaupan kasvu on hidastunut, vuosikasvu on yhä 26 %. "Sinkkupäivän" ostoryntäyksessä 11.11. Kiinan 16 suurimman nettikaupan myynti oli yhteensä 180 mrd. juania (+44 % viime vuodesta), josta nettikauppayhtymä Alibaba raportoi myynnikseen 121 mrd. juania. Osa kaupoista jää kuitenkin toteutumatta. Kiinan posti arvioi, että kyseisen päivän myynnin johdosta posti ja kuriiriyhtiöt toimittavat yhteensä yli miljardi pakettia.
Muilta osin lokakuun talousluvuissa ei ollut yllätyksiä. Kuluttajahintainflaatio kiihtyi hiukan 2,1 prosenttiin ja tuottajahinnat kasvoivat jo 1,2 % vuotta aiemmasta.
Teollisuustuotannon, investointien ja vähittäiskaupan kehitys
Lähde: Macrobond, BOFIT.