BOFIT Viikkokatsaus 2016/42
Budjettituki on ylläpitänyt tehotonta autoteollisuutta Venäjällä
Talousministeriön viime viikolla julkaiseman raportin mukaan Venäjän autoteollisuus on vuosina 2009–15 saanut valtion tukea noin 400 mrd. ruplaa (vajaat 9 mrd. euroa ko. vuosien kursseilla). Viime vuonna joka kolmas auto Venäjällä ostettiin valtion tuella. Raportissa todetaan, että tuen avulla on estetty tuotantokapasiteetin supistuminen, mutta toisaalta mahdollistettu kilpailukyvyltään heikkojen tuottajien pysyminen markkinoilla. Talousministeriö arvioi, että lähivuosina miltei kolmannes Venäjän autoteollisuuden 3,3 miljoonan auton tuotantokapasiteetista jää käyttämättä. Kilpailukyvyltään heikko tuotanto ei kelpaa vientiin ja kotimaisen kysynnän odotetaan elpyvän hitaasti. Talousministeriö ei kuitenkaan vaadi tuen lopettamista, vaan sen tehokkaampaa käyttöä. Autoteollisuus tuottaa noin 0,5 % Venäjän BKT:stä ja työllistää suoraan puoli miljoonaa henkilöä.
Viime vuonna Venäjällä myytiin noin 1,5 miljoonaa uutta henkilöautoa, mikä on vain puolet nykyistä talouskriisiä edeltäneistä huippulukemista. Autojen myynti on vähentynyt jo kolme vuotta ja tämän vuoden tammi-syyskuussa laskua kertyi edelleen 15 % vuotta aiemmasta.
Henkilöautoja tuotettiin Venäjällä viime vuonna 1,2 miljoonaa ja tuotiin 350 000. Tuonnin osuus kulutuksesta on supistunut selvästi viimeisen vuosikymmenen aikana ulkomaisten automerkkien kokoonpanotuotannon lisäännyttyä. Pääosa Venäjän tuotannosta on jo kokoonpanotuotantoa. Sen keskimääräinen lokalisaatioaste on vain noin puolet, koska paikallista komponenttituotantoa ei juuri ole. Tuontia on hillitty myös korkeahkoilla tuontitulleilla, joita Venäjän on WTO-sitoumustensa mukaisesti määrä laskea asteittain lähivuosina. Lisäksi Venäjällä otettiin vuonna 2012 käyttöön autojen kierrätysmaksu, josta on valitettu WTO:hon.
Venäjältä vietiin viime vuonna noin 100 000 henkilöautoa. Autovienti on supistunut jo pari vuotta ja tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla vienti väheni edelleen 30 % vuotta aiemmasta. Kysyntä on ollut heikkoa Venäjän päävientimarkkinoilla IVY-maissa ja vienti Kazakstaniin on tänä vuonna romahtanut myös sen otettua käyttöön autojen kierrätysmaksut. Venäläiset automerkit eivät juuri ole kilpailukykyisiä IVY-maiden ulkopuolella ja venäläisen kokoonpanotuotannon vientikilpailukykyä heikentävät erityisesti korkeat logistiikkakustannukset.