BOFIT Viikkokatsaus 2015/40

Finanssipoliittinen elvytys kiihtymässä Kiinassa



Viranomaiset ovat ilmoittaneet useista erilaisista toimista, joiden tarkoitus on tukea hidastuvaa talouskasvua. Syyskyyn aikana viranomaiset ovat hyväksyneet huomattavan määrän infrastruktuuriprojekteja. Toisin kuin finanssikriisin jälkeen finanssipoliittiset toimet näyttävätkin keskittyvän infrastruktuuri-investointien tukemiseen teollisuuden investointien sijaan. Riskinä elvytyksessä on velkaantumisen jo nyt nopean kasvun jatkuminen ja kiihtyminen entisestään. Vaikka virallisen budjettivajeen arvioidaan kasvavan tänä vuonna vain hieman 2,3 prosenttiin BKT:stä, IMF arvioi todellisen julkisen sektorin vajeen olevan 10 prosentin luokkaa. 

Infrastruktuuri-investointeja pyritään tukemaan tehostamalla ja kasvattamalla niille ohjautuvaa rahoitusta. Esimerkiksi satamien, lentokenttien, rautateiden ja tieverkkojen rakennukseen tähtäävien projektien vaadittua vähimmäispääoman osuutta on laskettu. Finanssiministeriö on ilmoittanut muuttavansa uusien julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyöprojektien (PPP) ehtoja yksityisyrityksille houkuttelevimmiksi. Lisäksi joitakin vuodelle 2016 aikataulutettuja projekteja tullaan aikaistamaan.

Politiikkapankit on valjastettu tukemaan infrastruktuuri-investointeja laskemalla liikkeelle velkakirjoja, joiden varat kohdistetaan paikallishallinnoille. Mm. China Development Bank ja Export-Import Bank of China ovat saaneet SAFE:lta lisää rahoitusta samaa tarkoitusta varten. Yritystoimintaa pyritään tukemaan verohelpotuksin ja pienyrityksille suunnattuja veroetuja laajennetaan koskemaan myös muita yrityksiä. Lisäksi tutkimus- ja kehitystoiminnan kannustimia halutaan lisätä ja kehittää. Ulkomaankauppaa pyritään vauhdittamaan erilaisilla tuonti- ja vientimaksujen alennuksilla.