BOFIT Viikkokatsaus 2015/13
Suomen transitokuljetukset Venäjälle supistuivat voimakkaasti viime vuonna, mutta kuljetukset Venäjältä kasvoivat
Suomen kautta Venäjälle vietyjen transito- eli kauttakuljetusten arvo supistui yli viidenneksellä ja oli 14 mrd. euroa eli jopa pienempi kuin kriisivuonna 2009. Viime vuosi oli jo kolmas peräkkäinen vuosi, jolloin transitokuljetukset vähenivät. Suomen kautta kulki enää 8 % Venäjän kokonaistuonnista, kun osuus suurimmillaan 2000-luvun alkupuolella oli peräti kolmannes. Taustalla on sekä Venäjän heikko taloustilanne että maan oman kuljetusinfrastruktuurin ja erityisesti Ust Lugan sataman kehittyminen. Suomen kautta meneviä kuljetuksia on vähentänyt myös kilpailun kiristyminen muiden kauttakulkumaiden, lähinnä Baltian maiden kanssa.
Venäjältä Suomen kautta eteenpäin vietävät transitokuljetukset sitä vastoin kasvoivat viime vuonna jo toista vuotta peräkkäin ja nousivat ennätystasolle. Venäjältä peräisin olevan transitoviennin osuus Suomen koko ulkomaanmerikuljetusten volyymista oli viime vuonna 7 %. Kuljetukset ovat keskittyneet pääosin pariin satamaan, ja esim. Kokkolan sataman kuljetuksista niiden osuus oli viime vuonna jo yli 40 %. Venäjältä peräisin oleva transitovienti koostuu enimmäkseen malmeista ja kemiallisista tuotteista.
Liikenne- ja viestintäministeriön tuoreimman, vuotta 2012 koskevan arvion mukaan transitokuljetusten tuottama vuotuinen arvonlisä Suomen talouteen on noin 90 miljoonaa euroa ja työllisyysvaikutus noin 1 200 henkilöä.