BOFIT Viikkokatsaus / BOFIT Weekly Review 2015/12

Viranomaiset ilmoittivat maaliskuun alkupuolella maareformikokeilusta, joka sallii kollektiivisesti omistetun rakennusmaan myymisen maaseudulla. Muutos yhtenäistää maaseutu- ja kaupunkialueiden maanmyyntikäytännöt. Aiemmin maaseudulla sijaitsevaa rakennusmaata ei ole ollut mahdollista myydä muille kuin paikallishallinnoille. Kokeilualueilla asuva maatalousväestö voi nyt myydä omistamansa maat markkinahintaan myös yksityisille ostajille. Uudistuksen toivotaan vähentävän maaseudun ja kaupunkien välistä epätasa-arvoa ja helpottavan maaseudun väestön liikkuvuutta.

Reformikokeilu koskee suurien kaupunkien lähettyvillä olevia kuntia ja hyvin pientä osaa Kiinan maaseudusta, sillä kokeilussa on mukana vain 33 yli kolmesta tuhannesta kunnasta. Kokeilun merkitys on kuitenkin suurempi, sillä sen voidaan odottaa johtavan maakaupan ja maanomistuksen paljon laajempaan vapauttamiseen. Lopulta tämän kehityksen tulisi johtaa maaseutumaan omistuksen yksityistämiseen kokonaan. Tällä olisi todella suuri merkitys Kiinan taloudelle. Muutos kasvattaisi maatalousväestön varallisuutta, helpottaisi kaupunkien laajentumista ja lisäisi työmarkkinoiden joustavuutta, sillä maaseudun väestön olisi silloin helpompi siirtyä kaupunkeihin. Myös Kiinan asumisoikeusjärjestelmän (hukou) uudistaminen tähtää tähän.

Maakaupat ovat olleet tärkeä tulonlähde paikallishallinnoille, sillä paikallishallinnot ovat myyneet kotitalouksilta ostamaansa maata edelleen rakennuttajille. Uudistuksen suurimmat haasteet liittyvätkin läheisesti paikallishallintojen taloudenpitoon. Kiinteistömarkkinoiden kasvun hidastuessa maan kysyntä on kuitenkin vähentynyt ja myös paikallishallintojen tulot tältä osin supistuneet. Keskushallinto pyrkiikin uudistamaan paikallishallintojen rahoituspohjaa enemmän paikallisiin veroihin ja joukkovelkakirjoihin perustuvaksi.

Kiinassa aloitettiin maaliskuun alussa kiinteistöomistusten rekisteröinnin kokeilu 15 isossa kaupungissa. Rekisterin on tarkoitus laajentua koko maan kattavaksi kahden vuoden kuluessa. Toteutuessaan rekisteri mahdollistaa esimerkiksi kiinteistöverojen keräämisen. Kiinteistöverot saattaisivat muodostua uudeksi tulonlähteeksi paikallishallinnoille.


Näytä viikkokatsaus 2015/11 Näytä viikkokatsaus 2015/13